Dit is een ontzettend leuke activiteit om verschillende ritmische patronen te maken, en het leren van ritmes lezen te ontwikkelen.
Wat heb je nodig?
- Ronde blaadjes (De van mij komen van de Action)
- Stiften
- Lamineer apparaat
Ik gaf aan elke leerling twee blaadjes, waar ze de ritmes die we geleerd hebben op mochten schrijven. Voor deze klas waren dat de kwartnoot en de twee achtste noten. We gebruiken de ritmische namen van muziekpedagoog Zoltan Kodaly om beter met deze twee figuren te werken. De kwartnoot krijgt de naam 'ta', de twee achtste noten krijgen de naam 'ti-ti'.
Aan het eind van de les had ik ontzettend veel blaadjes met ritmes, waarna ik ze thuis ben gaan lamineren. Ik heb toen ook de hoofdjes zelf gemaakt, maar in principe kunnen de leerlingen dat zelf ook!
Het spel blijft zich natuurlijk altijd uitbreiden. Leren we een nieuw figuur, dan krijgen de leerlingen weer een nieuw blaadje om het figuur op te tekenen! Ik lamineer het vervolgens weer, en zo hebben de leerlingen aan het eind van het jaar een hele eigen set ritmische figuren!
Ga jij je leerlingen ook aan het werk zetten met deze opdracht? Laat het me weten via een reactie hieronder!
Liefs, Milou
Geen opmerkingen:
Een reactie posten