Hier gaan we!
Benodigdheden:
- Blokjes hout. Deze kun je zelf zagen, maar ik heb zelf een set bij de Action gekocht van blokjes met letters (die een quote vormden).
- Witte verf
- Kwast
- Watervaste stift met een dunne punt
Ik heb, net zoals de originele Pin, een set met blokjes gekocht bij de Action. Op deze blokjes stonden wel letters, waarom ik genoodzaakt was om de blokjes met witte verf over te schilderen. Dit kostte me wel ongeveer 5 à 6 laagjes. Hieronder zie je de blokjes na ongeveer 4 laagjes.
Na het proces van schilderen - drogen - schilderen - drogen enzovoort, kun je de gekozen ritmes op de blokjes schrijven. Ik heb gekozen voor simpele ritmische figuren: twee achtste noten, een kwartnoot, een halve noot en een rust. Aangezien een blokje 6 kanten heeft, heb ik ervoor gekozen om twee keer een kwartnoot te noteren. Een kant heb ik leeg gelaten zodat, net zoals in de Pin, er een witte kant is dat zichtbaar kan zijn als er een ritme staat genoteerd dat langer is dan één tel. Op deze manier is 'elk blokje één tel'.
Deze ritmeblokjes zijn een leuke manier om activiteiten met ritmes een gewoonte te maken! Je kunt deze blokjes zowel alleen als met groepjes gebruiken. Ik heb zelf 20 van dezelfde blokjes gemaakt met de makkelijke ritmes (twee keer één kwartnoot, een kwartrust, twee achtste noten en een halve noot), zodat ik met een klas in 5 groepjes tegelijkertijd met deze ritmeblokjes bezig kan zijn. Ik heb er nog ongeveer 20 ongeschreven, witte blokjes liggen, waar ik wat moeilijkere ritmes op ga zetten. Deze zal ik gedurende de tijd toevoegen aan mijn bestaande set!
Dobbelen maar!
Daar gaan we dan! Laat de leerling de eerste 'dobbelsteen' gooien. Leg de gegooide blokjes naast elkaar. Wordt er een ritmisch figuur gegooid dat langer is dan één tel? Leg dan de volgende dobbelsteen met de witte kant naar boven ernaast. Liggen ze allemaal naast elkaar? Klappen en/of spelen maar!
Zouden deze blokjes ook in de smaak vallen bij jouw leerling? Laat een reactie achter!
Liefs, Milou
Geen opmerkingen:
Een reactie posten